UKK

Kuinka paljon maksaa, jos tallennatte levyni / kasettini?

Kulttuuriin liittyvän materiaalin osalta yleensä ei mitään, lukuunottamatta postikuluja. Teemme työtä vapaaehtoistyön pohjalta, rakkaudesta lajiin.

Syyskuusta 2019 alkaen teemme myös hinnaston mukaisia tilaustöitä yksityisille, yrityksille ja yhteisöille. Pääosa työstämme on kuitenkin edelleen vapaaehtoistyötä.

Kuinka voin tukea toimintaanne?

Etsimme jatkuvasti uutta materiaalia sekä otamme vastaan materiaalia lahjoituksina. Myös nauha-asemat, kasettiasemat, levyasemat, erilaiset  vanhat ammattilaitteet (VHS + muut nauhaformaatit) ovat varsin käyttökelpoisia. Mikäli koet omaavasi toimintaamme tukevaa osaamista, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Tuletteko työpajoihin, puhumaan, konsultoimaan tai vaikkapa tallentamaan tallentamaan materiaalimme?

Tottakai, laita viestiä ja katsotaan tarkemmin voimmeko auttaa. Yhteisöllämme on varsin hyvä käsitys magneettisen median arkistoinnista , opettelemme kuitenkin jatkuvasti lisää.

Mitä kaikkea tallennatte?

Tallennamme kaikkea magneettiselle ja optiselle medialle tallennettua materiaalia, lisäksi valokuvaamme ja skannaamme materiaalia. Emme arvota sitä mikä on tärkeää tallentaa ja mikä ei, vaan jätämme sen omistajille, museoille, kirjastoille, arkistoille ja muille vastaaville tahoille itselleen.

Olemme tallentaneet vuosien esimerkiksi ladosta, metsästä ja kylmistä talleista löytyneitä diskettejä, aiemmin tuntemattoman keskeneräisen käyttöjärjestelmän, ajurilevykkeitä, erittäin harvinaisen Teleprintterin lisenssilevyn saksalaiselle museolle ja niin edelleen. Hyvin tyypillinen pyyntö ovat ihmisten henkilökohtaisten levykkeiden tallennus, usein myös niin että tiedostot jäävät vain heille itselleen.

Ei ole ongelma, jos laite on meille aiemmin tuntematon, mutta tottakai tekniset tiedot helpottavat.

Ketkä saavat digitoimanne tiedostot?

Tiedostot annetaan aina annetun materiaalin omistaneille henkilöille. Skene-materiaali toimitetaan sopimuksen mukaan niitä kerääville ja jakaville projekteille, alkuperäiset pelit toimitamme Software Preservation Societylle. SPS on EFGAMP:n jäsen ja lyhenne tulee sanoista European Federation of Game Archives, Museums and Preservation Projects.

Mistä voin ladata tallentamianne tiedostoja?

Emme jaa tekijänoikeuden alaisia tiedostoja, ellemme ole saaneet niihin julkaisulupaa. Voimme jakaa ainoastaan muutenkin julkisessa jakelussa olleet tiedostot, kuten demot, introt ja muut vastaavat.

Pyrimme toimimaan yhteistyössä myös museoiden, kirjastojen sekä muiden vastaavien tahojen kanssa. Jaamme myös ne tiedostot, joihin olemme saaneet julkaisuluvan. Tällä hetkellä ainoa kanava, jossa voidaan vaikuttaa lainsäädäntöön on Software Preservation Societyn EFGAMP-yhteistyö. Tällä yhteistyöllä pyrimme vaikuttamaan EU-tasoiseen lainsäädäntöön tilanteen parantamiseksi.

Mitä skene-projekteja tuette?

  • The C64 Scene Database
  • Kestra bitworld
  • Break’s Amiga Demo Scene Collection
  • TOSEC (The Old School Emulation Center)

Kuinka saan digitoidut materiaalit itselleni, jos lainaan teille materiaalia?

Kaikista lainaamistasi disketeistä ja kaseteista saat niistä tehdyt tiedostot itsellesi. Tyypillisesti tiedostot ovat emulaattoreissa käytettävässä muodossa ja voit halutessasi myös käyttää niitä alkuperäisen koneesi avulla soveltuvien lisälaitteiden avulla.

Missä muodossa digitoidut materiaalit ovat?

Kasetit:

Tyypillisesti tallennetaan DC2N:n avulla pulssidatana DMP-tiedostoiksi (raakadata), joista voidaan jatkojalostaa emulaattorissa käytettävät tiedostot erilaisilla työkaluilla. Tapauksesta riippuen käytämme valmiita tai itsetoteutettuja työkaluja. Commodore 64:n osalta turbo tapet käsitellään Kasettilamerien omalla softalla sekä raudalla.

Disketit:

Disketeistä luodaan Kryofluxilla raakadatat (RAW), joista johdetaan varsinaiset emulaattorissa tai aidolla koneella lisälaitteen avulla käytettävät tiedostot. Kaikki yleisimmät alustat onnistuvat yleensä automaattisesti (esimerkiksi Commodore, Atari, PC, Spectravideo, MSX, Amstrad, Spectrum jne.). Usein myös alkuperäisten osalta.

Kaikille harvinaisemmille alustoille ei voida automaattisesti tehdä emulaattorissa käytettävää image-tiedostoa, mutta voimme sopia tapauskohtaisesti konvertoinnista. Olemme rakentaneet monissa tapauksissa omia työkaluja, joilla imaget on luotu raakadatan pohjalta.

Muut (VHS, audiokasetit yms.)

Katsotaan tapauskohtaisesti, kuitenkin häviöttömässä formaatissa.